tisdag 6 juni 2017

Rabarber

I år växer rabarbern över alla bredder.
I alla fall långt över en pallkrages både bredd och längd.
 
I dag är det Sveriges nationaldag och vi firar med att klippa gräset. I år är det Irma som tjänar pengar genom att köra gräsklipparen. Hon kan bli en aning irriterad om hon inte riktigt kommer fram till pallkragen för att det hänger stora rabarberblad i vägen. Det är ju förståeligt.
 
Nu har jag varit ute och dragit bort "några" blad som hänger i vägen...



De är både många och stora, året upplaga av rabarber!

 
Dotter med gräsklipparstövlar och rabarber. När solen steker på kan det vara skönt att gömma sig bakom ett rejält solskydd.

 
Rabarberstjälkarna är fortfarande spänstiga och fina i början av juni.
 
 
6½ kg rabarber, som jag inte hinner ta hand om nu. Vad göra?
Jag ber sonen om hjälp att lägga dem i påsar och får med mig en kasse till skolan att dela ut bland hugade spekulanter.

 
Rabarberstjälkar har det goda omdömet att fixa övergången mellan grönt och rött på ett mycket smakfullt sätt. Jag skulle vilja ha ett par byxor som ser ut sådär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar