lördag 24 juni 2017

Hur ska jag göra med lupinerna?

I en av pallkragarna i vår trädgård växer det lupiner sedan flera år tillbaka. Jag har fröledes flyttat med dem från vårt förra boende, med en liten omväg via Trulsegården.
 
Lupinerna är enligt uppgift riktigt fina, "äkta" holländska lupiner och ska kunna bjuda på allehanda häftiga färgkombinationer.
Och det har de gjort under många säsonger, men nu börjar de återgå till sin vilda variant och orkar inte prestera bättre än de där vanliga lila och rosa som man ser överallt utmed vägkanterna.
 
Jag är sugen på att kapa det lilla lupinhavet, slänga på lite ny jord och så eller plantera grönsaker i pallkragen i stället. Lupiner är ärtväxter som drar ner kväve till rötterna och binder näringen i jorden. Det är en växt man med fördel kan odla fjärde året i en växtföljd, för att boosta jorden inför tre nya år av allehanda växter.
 
Jag känner mig dock lite tvehågsen. De sköter sig själva och behöver precis ingen som helst omsorg från min sida. Varken med näring eller vatten. Jag behöver inte rensa ogräs och jag behöver inte så några frön.
 
Och så är de ju ändå rätt fina.





 


 


 


 


 


 


 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar