lördag 20 maj 2017

Tillverka biokol

Det är på modet att använda biokol för att få en god näringskälla under hela säsongen. Man kan köpa färdigt kol som är laddat med hönsgödsel, eller så prövar man att göra eget. Idag gjorde jag det sistnämnda.

Det är viktigt att kolresterna inte innehåller några giftiga ämnen. Vårt kol har blivit över från att vi eldat träpinnar och ved. Inga konstigheter med andra ord.

Givetvis kan man krusidulla och göra på specifika sätt vid tillverkningen. Men jag krossade helt enkelt stora bitar i en hink med en kantsten och sen vattnade jag över guldvatten och lakvatten. Nu ska det få gotta till sig och kolet dra åt sig vätskan. Sen bör jag ha gjort mitt eget biokol. Bara man inte blandar i farligheter så skadar det i alla fall inte.

Nermyllat i jorden kommer kolen finnas kvar länge och det enda man behöver göra är att näringsvattna bädden med kol varje vår för att "ladda batterierna".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar