söndag 21 maj 2017

Tar tillbaka

Minns ni att jag å det närmaste gjorde narr av syster Hanna när hon la lagerblad i krukan på nyplanterade växter? Jag trodde inte att det skulle funka efter att själv ha provat både tändstickor och snus utan resultat.

Men experimentlysten som jag är så provade jag förstås så fort jag upptäckte den första myggan i krukan med fikon som står i uterummet.
Strax därefter hittade jag dock en sorgmygga sittandes på ett av lagerbladen och insåg att jag hade rätt. Lagerblad och sorgmyggor kan ingå fredlig samexistens.

När jag vattnade fikonplantan i morse innan jag gav mig av till skolan slog det mig att jag faktiskt inte sett några sorgmyggor nervöst svävande runt fikonet. Och inte i någon av pelargonerna heller.
Kan det vara så fantastiskt att lagerblad motar undan dessa eländiga kreatur utan att de för den skull flyttar vidare till nästa kruka?

Påminn mig om att jag måste prova även nästa vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar