måndag 29 maj 2017

Ny pallkrage

I går kväll började jag anlägga en ny pallkrage.

Jag använder gärna tidningar i botten för att slippa gräva. Med två lager NLT (Nya Lidköpingstidningen) bör inget gräs ta sig igenom. Så småningom blir tidningspapperet jord och pallkragens innehåll får direktkontakt med alla mysiga maskar som finns beredda att göda pallkragens växter.

Jag försöker se till att lite av tidningarna går utanför kragen underkant. Då minskar risken att grässtrå växer in i kragen från utsidan.

När tidningarna är på plats vattnar jag dem. Det är för att de snabbare ska få kontakt med ytan under och börja kväva gräset.

Eftersom vi hade ett gäng grenar från konfirmationen klippte jag ner dem till kvistar och la i botten, ovanpå tidningarna. De tunnaste kvistarna och bladen kommer bli maskmat och de lite tjockare grenarna kommer finnas kvar och fungera som vattenreservoarer en längre tid.

Längre än såhär hann jag inte i går kväll. Nästa steg blir att tömma den använda jorden från förra årets tomat- och paprikaodling ovanpå kvistarna. Så småningom skaffar jag en eller två pallkragar till att ställa ovanpå och fyller på med gräsklipp. Sedan kan jag när jag vill, hälla på en eller två påsar planteringsjord och så blommor eller grönsaker här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar