söndag 28 maj 2017

Konfirmation

I dag har Irma konfirmerats.
I dag är det mors dag.
I dag har våren övergått i försommar under några livgivande regn.

Eftersom det var konfirmation i dag ville jag pynta entrén lite extra och köpte två små krukor med hängväxten snöflinga på torget i går. De såg rätt hängiga ut och jorden var snustorr så jag lät dem stå och dra i var sin spann vatten innan jag ställde ut dem i de höga krukorna som Irma hittade på soptippen en gång.

När middagssällskapet kom hem från kyrkan möttes jag till min stora förtjusning av en än mer utsmyckad entré. Min pappa hade hunnit före oss alla och satt upp björk- och rönnbärskvistar vid ingången. En mjölkkanna med lupiner stod också där och lyste upp.

Till middagen grillade maken baconlindad kyckling men som förrätt blev det grillad halloumi med fusksparris och gräslöksknoppar. Det var väldigt gott och väldigt enkelt. Fusksparrisen har jag fått tips om i en Facebookgrupp om självhushållning. Där var det någon som smörstekte blomsterstänglarna på den övervintrade grönkålen just innan de går i blom. Jag testade att i stället fräsa på ett gäng stänglar i rapsolja och saltade sedan ordentligt med flingsalt.
Det finns flera sätt att ta tillvara på gräslöksknoppar. Jag har bland annat läst om någon som lägger in dem och använder dem som ersättning för kapris. Jag följde i stället ett tips från Sara Bäckmo i bloggen Skillnadens trädgård och stekte dem i rikligt med olivolja. Efter en stund slängde jag på några nypor flingsalt och ringlade över lite balsamvinäger innan jag hällde dem ur stekpannan ner på ett hushållspapper där de fick rinna av en stund.

Innan gästerna for hem fick en av dem med sig resterna av efterrätten - rabarberpaj, och en annan fick två storståtliga rabarberstjälkar att uppvakta sin egen mamma med.

Nu när gästerna åkt och diskmaskinen jobbar tar jag en sväng i trädgården och luktar på nyutslagen liljekonvalj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar