onsdag 17 maj 2017

Årets första mördare

I kväll har jag hittat årets första mördarsnigel i trädgården. Den slemmade runt mitt emellan pallkragen med vitlök och spenat och en pallkrage som bara innehåller grästuvor från fjolårets rabattanläggning.
Den var väldigt liten, i samma storlek som de två åkersniglarna som snabbt fick göra den sällskap i min handflata. Men medan åkersniglarna är som grå små snorkråkor var den här mördarsnigel vackert brun med en tydlig fartrand på ryggen.

Varmt väder och regn har alltså satt fart på sniglarna. Jag mosade förresten en hussnigel vid entrérabatterna i morse, men dem har jag sett fler av redan tidigare på säsongen.

Men nu har det alltså börjat.
Ser ni någon människa spankulera på ängen bakom vårt hus tidig morgon och sen kväll, med blicken stadigt fäst vid marken, eller skymtar ett skarpt fickljusesken om natten, så är det bara jag som är ute på jakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar