lördag 29 april 2017

Rabarbern får omvårdnad

I dag har vår pallkrage med rabarberplantor fått lite omvårdnad. Det var hög tid eftersom rabarbern redan börjat växa. I takt med att bladen blir större blir det såklart allt svårare att komma åt jorden runt plantorna.

Jag började med att lyfta bort allt gammalt fjolårsmôs som täcker jorden (och i viss mån även plantorna). Det är gräsklipp och rabarberblad som jag räckt odlingen med för att ge näring och även för att skydda plantorna över vintern.
Fjolårsbjäfset flyttade jag över till en annan pallkrage som kanske kommer stå tom i år. Den fylldes i fjol, med grästuvorna som blev över där jag gjorde min nya Katalinrabatt.

Sedan började jag gräva ur lite jord från ena hörnet av pallkragen. Ungefär så mycket att halva min plastkorg fylldes. Jag fortsatte sen att gräva i jorden runt plantorna, ungefär ett planteringsspadetag djupt. Jorden närmast hörnet där jag börjat, flyttade jag till hålet, och sedan fortsatte jag på samma sätt, runt ytterkanterna på hela pallkragen.
Jag skrapade också lite på ytan, men väldigt försiktigt, precis intill och emellan plantorna.

I jorden bor feta, vita larver. Du kanske minns att jag skrev om dem redan förra året. Min förhoppning är att det är de snälla larverna av grönskimrande guldbagge, men det kan också vara trädgårds- eller ollonborrelarver. De sistnämnda äter rötter medan guldbaggelarverna fungerar som daggmaskar och bara äter döda växtdelar och hjälper till med förmultningen.

I dag fick jag upp 72 larver i varierande storlek. Jag flyttade dem till komposten. Jag vet att det finns flera kvar men hinner inte gräva om jorden fler gånger nu.

När hela pallkragen var genomgrävd blandade jag jorden i min plastkorg med en fjärdedels påse pelleterad hönsgödsel och spred ut det runt rabarberplantorna.

Nu är det bara att vänta på att gräset ska komma igång så jag kan täcka jorden med färskt gräsklipp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar