fredag 24 mars 2017

Trädgården just nu

Vad är på gång i vår trädgård just nu?
Jo, det är våren!

 
I uterummet har fikonplantan just börjat veckla ut sina ljusgröna blad.
 
 
Gräslöksruggen i smultrontornet har också vaknat till liv.
 
 
Jag diggar de här syrenlila krokusarna. De bor under träden och gläder både mig och bin och humlor med sin tidiga entré.
 
Vem blir inte sugen på att gnugga benen mot dessa guldgula ståndare!
 
Ett vårtidigt bi gottar sig.
 
Vita krokusar lyser upp!
 
Biet ser så mjukt och lurvigt ut. Vore jag inte så fruktansvärt stickrädd skulle jag nästan bli sugen på att klappa lite...
 
 
Mellan hallonpinnarna tränger sig tulpanerna upp genom ett täcke av gammalt täckmaterial.
 
 
Svarta vinbärsbusken knoppas. Jag hoppas
på många svarta bär i slutet av sommaren.
 
 
Även under vinbärsbuskarna händer det grejer. Här är det också tulpaner på väg.

 
...och när jag lyfter på det skyddande täcket av thuja hittar jag klargula narcissknoppar.
 
 
Det är dags att flytta bort krukorna med jordgubbsplantor som övervintrat under vinbärsbuskarna. Här är det allium som vill få lite bättre levnadsutrymme.
Notera färgskillnaden. Den gula knoppen har fått växa upp i hålet på en jordgubbskruka och bara haft mörker omkring sig. Den gröna har haft tillgång till ljus.
 
 
Här är pallkragen med vissna lupiner.
Kan det verkligen finnas något liv i allt det där bruna och grå?

 
Jamen titta! Två små gröna hjärtblad skymtar längst ner i pallkragen.
 
 
Här är det vitlöken som tittar upp. Eller kan det vara en salladslök från förra sommaren?
 
 
Titta, titta, titta! Fläderbusken jag grävde upp i mammas trädgård har överlevt vintern och tänker sätta blad. Hurra!
 
 
Lila krokus under fjärilsbusken.
Blåbärsbusken Putte tänker blomma i år också. Tack för det!
 
 
Julrosorna blommar trots att de är ganska ankomna vid det här laget.

 
Första tulpanen i Katalinrabatten ger sig tillkänna. Jag ser fram emot en överdådig blomning senare i vår.

 
Katalinrabatten bjuder även på vita hyacinter. Än så länge är de dock mest limegröna.
 
 
Av alla fantastiska underverk som jag gläder mig åt just nu,
undrar jag om jag ändå inte är allra gladast över just detta: Blodflädern!
 
 
Den limegröna alunroten har stått grön hela vintern. Nu kommer det nya små blad.
 
 
Är det månne krokusblad som sticker sina lansetter genom gammalt fjolårslöv?
 
 
Jag har dröjt mig kvar i den nya Katalinrabatten. Närmast trappan ska en ljusblå miniiris få blomma.
 
 
Tulpanerna i entrérabatterna mår inte bra. Jag tror de drabbats av någon virussjukdom som vanställer både blad och blommor. Egentligen borde jag gräva upp och göra mig av med tulpanlökarna. Men vem orkar göra det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar