tisdag 21 mars 2017

Sorgmyggor

Jag testar syster Hannas knep och lägger lagerblad på jorden hos fikonplantan. Det ska hålla sorgmyggorna borta.

Min fula fikonplanta brukar härbärgera sorgmyggor. Kan några lagerblad ta kål på dem vore det bra. Fikonet står i uterummet tillsammans med två pelargoner. Ofta får de sällskap av några sådder frampå vårkanten.

Sorgmyggorna gör ingen skada som vuxna. Det är deras glupska larver jag skyr. Och vuxna individer ger som bekant upphov till ägg som förvandlas till larver.
Larverna lever i jorden och livnär sig på rötter. Allra helst rötterna till späda plantor som inte har så gott om rötter.
Fikonplantan är etablerad och har gott om rötter. Om några sorgmyggelarver vill knapra lite gör inte så mycket. Men får de vuxna sorgmyggorna nys om att det vankas späda plantor flyger de genast iväg och lägger sina ägg där i stället. De vill så klart ge sin avkomma bästa möjliga förutsättningar.

Så nu har jag lagt lagerblad i fikonkrukan så fort jag upptäckt den första lilla sorgmyggan.

Det är dock inget fungerande knep. När jag tittar till den fula fikonplantan sitter en sorgmygga på lagerbladet och flinar åt mig.

 
Det är nästan omöjligt att se den, den lilla, lilla sorgmyggan som sitter på lagerbladet och skrattar åt mina fruktlösa försök att utrota, eller åtminstone jaga bort den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar