måndag 13 mars 2017

Pelargonieväckning

I lördags var det riktigt gott väder och jag passade på att ta ut mina två övervintrande pelargoner på planteringsbordet och gav dem en omgång med sekatören.
 
Först och främst klippte jag ner allt dött och avlägsnande torra blad. Sedan tänkte jag att jag skulle frisera det som var kvar också, men det blev inte så mycket så jag hade inte hjärta att gå så hårt fram.
 
Jag vattnade krukorna efter väl förrättat värv och nu ska jag fortsätta vattna plantorna vid behov under några veckor. Sedan tar jag fram guldvattnet och då blir det förhoppningsvis fart på både blommor och blad.
 
 
Det är ju fantastiskt skönt att kunna stå vid planteringsbordet
när det läar och solen ligger på. En trasig korg samlar upp
allt skrôfs för vidare transport till komposten.
 
Pelargoner är ena riktiga tuffingar. Trots att jag bara gett den stora plantan
cirka en deciliter vatten vid två tillfällen under vintern, och trots att
den
stått kallt med bara några få plusgrader, så framhärdar den
med att blomma.


 
Det är lite stökigt i vårt uterum, det kan jag hålla med om.
Men tro´t eller ej, det såg faktiskt ännu värre ut innan jag
tog mig tid att klippa ner pelargonierna.
 
 
Jag vet att det är dumt, men jag har bara inte hjärta att
klippa bort de längsta grenarna om det är
blommor på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar