lördag 25 mars 2017

Egyptisk luftlök

Här i veckan fick jag paket i brevlådan. Det är minsann lika roligt som när man var liten. Nu för tiden brukar innehållet dessutom vara trädgårdsrelaterat och då blir det ju ännu roligare.

Nu var det tio smålökar av egyptiskt luftlök som anlände. Jag råkade på dem på FB där en tjej sålde från sin egen odling. Det är tydligen inte helt lätt att hitta på utsäde till luftlök, så jag slog till direkt.

Luftlöken skickar ut lökar istället för blommor och blir runt 60-80 cm höga. Man kan äta de unga skotten, luftlökarna och lökarna som man planterat i jorden. Låter man dock lökarna vara kvar i jorden blir det en perenn växt. Definitivt värt att pröva!

Om något år kanske jag själv har luftlök att dela med mig av....!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar