torsdag 23 mars 2017

Att gräva sig fri

Trädgårdsterapi skulle kunna vara ett framtida yrke för mig. Jag vet själv hur underbart len och nöjd själen känns efter en stund i trädgården.
Det verkar onekligen påverka mina barn lika mycket. För tredje gången var de med mig när vi grävde ur den stora odlingslådan, villigt turades de om. Gräva..gunga, ...gunga...gräva. Till slut blev vi faktiskt klara. Fuljord i en hög och finjord i en annan.  Lisen var så mån om att bara skyffla rätt jord att hon högljutt konstaterade: "Nej! Nu tog jag ju fuljord istället för finjord!" Som trädgårdsmamma ler man stolt i smyg.
Det blev minsann en hel massa jord på mellanlagring. Ingen köpejord alls kommer ur denna låda, bara ris, gammal gräsmatta, hästgödsel och mer "fuljord". Jorden är så mullrik och maskfylld att jag bara måste känna på den!
Nu blir det makens tur, dra loss brädor och börja snickra på nya lådor. Sex lådor ska det bli, så att jag får min efterlängtade växtföljd i solläge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar