söndag 12 februari 2017

Studiebesök

I helgen var jag och familjen på besök nere i mina hemtrakter och passade på att göra studiebesök på Lundsbrunns handelsträdgård. Både mina föräldrar och ena syster är bekant med ägarna och vi hade turen att träffa på Lars som gärna guidade oss runt och svarade på en uppsjö av frågor.
Utan att avslöja några yrkeshemligheter fick jag kloka råd om bevattning, bekämpning, uppdragning av småplantor, själva sådden, krukor, belysning, ventilation, näring och jord. Framför allt slår jag, utifrån Lars viktiga råd, ett slag för jorden.
Din odling står och faller med jorden! Om jorden på förhand är av dålig kvalitet råkar man snabbt ut för skadliga svampar och organismer, jord som inte håller fukten eller med ett alldeles för lågt näringsinnehåll i jämförelse med vad växten kräver. Köp BRA jord - så enkelt är det.
Än en gång, ett varmt tack till Lars Kellgren på Lundsbrunns Handelsträdgård som tog sig tid för oss!
Kik i ett av växthusen
Till min stora lycka fick jag köpa backar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar