torsdag 2 februari 2017

Sparar till våren

I fönstret i tvättstugan står ett urdiskat köttfärstråg med vita hyacinter på tork.Det finns ingen anledning att slänga ut vårlökarna när julen är förbi.

När bladen vissnat drar jag bort dem och slänger i komposten. Lökarna sparar jag till våren då de ska planteras ut i någon lämplig rabatt.

Innan jag lagt lökarna på tork har jag klippt bort de överblommade blomsterstänglarna och även det mesta av rötterna. Jag har sparat cirka 3-5 cm av rottrådarna. Jag har ingen aning om varför men det kändes rätt, så så fick det bli.


Ett köttfärstråg går att använda till mycket. Både försådder och förvaring.
När lökbladen vissnat drar jag bort dem och sparar lökarna tills det blivit såpass varmt i jorden att den låter sig grävas. Då planterar jag lökarna i någon lämplig rabatt. De här får nog hamna i den nya kontorsrabatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar