tisdag 3 januari 2017

Vintersådd av blommor


Att få st[ ute i garaget en seneftermiddag medan mörkret sänker sig över trädgården, sysslandes med vintersådd av sommarblommor och perenner, är på något vis så njutningsfullt. Jag känner mig så harmonisk och tillfreds, att vara i sitt rätta element är ett uttryck nära till hands.

Att vinterså blommor har jag lärt mig genom Skillnadens trädgård. Det är ju egentligen logiskt. Blommor som naturligt sprider sina frön på hösten, ligger i dvala under vintern för att när de känner sig redo till våren börjar gro. Man sparar plats inomhus, slipper så allt samtidigt på våren och plantorna behöver ingen avhärdning. 

Sjutton sådder blev det, blandad kompott av perenner och ettåringar. Lite för många för att räkna upp men jag kan nämna clematis, miscantus-gräs, solhatt, ringblomma, tobaksblomma, jätteverbena, liten tagetes och slingerkrasse. Jag väntar hem några grönsaksfröer som också ska vinterodlas, däribland grönkål. 

Gratis godislådor från affären är perfekt att så i, även små plastlådor efter vindruvor och dylikt. Jag bottnar med bra planteringsjord, fyller på med någon centimeter såjord. Olika frön vill ha olika täckning, läs på fröpåsen. Jag har tre varianter i lådorna, jord, vermiculite eller perlit, beroende på de frön som såtts. 

Godislådorna har förberetts med borrhål både i botten och på sidorna. Dessa ställs sedan i en större plastlåda utomhus med lock på. Det bildar ett litet miniväxthus. Det funkar även att ställa ut godislådorna som de är med ett eget lock. Förra året borrade jag hål även i locken men såg sen tipset att bara borra ventilationshål i sidorna. Risken är annars stor att snö och regn dränker sådden. På detta sätt är det lättare att själv moderera bevattningen. Jag lägger dock gärna på ett litet lager snö, om det finns, på sådden. Det isolerar och till våren vattnas sådden allteftersom värmen får snön att smälta. Fiffigt!



Två plankor agerar såbänk i ostädat garage.

Lådorna är färdiga att få ett snötäcke och lyftas ut med lock på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar