söndag 18 december 2016

Vinterodla inomhus

Oj vad jag skulle så mycket idag! Föresatserna var goda och som vanligt får man väl helt enkelt vara nöjd med det man hann.

I handeln säljs fina små fröpåsar med Micro Leafs och jag tänkte faktiskt pröva. Jag har bredsått (strössla ut lagom många frön huller om buller) pak choi, bladsarepta och grönkål. Först ett lager jord, vattna, så fröna, på med ett tunt lager jord och täck sådden med plast eller lock. Låt stå varmt och ljus, min sådd ska få lite extra ljus under lysrör när jag kommer ihåg det.

Istället för att köpa dyra små specialpåsar funkar det med annat ätbart bladgrönt som blivit över i påsarna från sommarens sådder. I Lena Israelssons bok Odla året om finns många bra tips. Att googla funkar också som bekant.

När jag ändå var i farten lade jag ett gäng gul ärtor i blöt för att odla ärtskott. De brukar få ligga ett dygn innan jag häller av vattnet och ser om de gror. Sen ner ovanpå ett lager jord, täckt med lock tills de kommit upp en liten bit. Mums!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar