söndag 11 december 2016

Decemberskörd

Det känns oväntat lyxigt att kunna gå ut i trädgården en söndag två veckor innan jul och hämta in åtta fina grönkålsblad till kommande veckas eftermiddagssmoothies.
Jag har tagit för vana att ta med en liten flaska mina tre skoldagar och konsumera innehållet på tåget hem. Då stillar jag hungern bra tills jag kommer hem.

Nu delar jag skörden med harar och kanske även rådjur. Grönkålsplantorna i pallkragen är rejält ätna. Men det gör inte så mycket. Vintervädret hjälper också till att ta kål på dem och jag tror att årstiden hinner göra slut på maten långt innan jag kan göra det, så om skogens djur förser sig lite också gör ingenting.
Om de däremot får för sig att äta på fruktträden blir jag ilsk!

Grönkålen är fortfarande spänstig och fin, trots att det är december!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar