fredag 23 september 2016

Höstblomning och höstbär

Om du funderar på att tillföra något nytt i trädgården, så se till att du har något som blommar på hösten.
 
Jag är på något vis ännu gladare över blomningen i vår trädgård under hösten.
På våren och sommaren är det självklart att se blomsterfägring överallt och jag tenderar nästan att bli lite blasé.
Men på hösten är alla färger (som inte är gula, orange eller röda) så oväntade och drar blickarna till sig.
 
Ätbart man kan skörda på hösten gör mig ännu gladare än blommor.
Hittar jag en mogen jordgubbe eller äter en näve hösthallon så är det ännu godare när temperaturen ligger under tio grader än när sommarvärmen sätter sötma till bären.
 
Så satsa på hösten - Det får bli dagens tips!
Alunrotens blommor står sig länge, länge och blir söta små vippor över en falnande rabatt.
Vilken läckerknopp!
En krukros som den omtänksamma dottern förärat sin mor med i födelsedagspresent (eller var det månne på namnsdagen?) blommar en bra bit in på hösten.
Jag känner att jag kanske bildbombat lite väl mycket med syrenhortensiafoton, men så här ljuvlig är den i alla fall just nu, när blomsterklasarna är nedtyngda av fullmatade gammelrosa små papperslika blommor.
Ett hösthallon, fotat i mörkret häromkvällen, ger varken skärpa eller något hissnande konstnärligt intryck, men i min mun gav det desto större utdelning!
En mogen jordgubbe i slutet av september!
Satsa på att köpa plantor med olika blomningstid. Det brukar oftast stå "tidig", "extra tidig", "sen", "medelsen" eller "extra sen" på plantorna. Eller så googlar du dig fram till att hitta olika plantor.
Jag tycker att jordgubbar smakar bäst när de plockas och äts direkt på fyndplatsen och därför är det trevligt att få så lång skördeperiod som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar