torsdag 29 september 2016

Blåst

Jag hade glömt att det blåser på hösten.

När jag kom hem från skolan häromdagen hade en av tomathinkarna blåst omkull, trots att sonen hjälpt mig att stapla betongsten runt hinkarna för att de ska stå stadigt.
Jag reste upp den kullblåsta plantan och vattnade alla tomater.
Blöt jord är tyngre än torr jord.
Annars vattnar jag inte tomaterna särskilt flitigt längre. Jag vill bara att de gröna frukterna ska skifta färg till rött och det behöver de inte vatten, utan sol för att klara av.

Jag glömde däremot att vattna kapkrusbäret. Min monsterplanta, som jag kallar den.
Den har mycket bladmassa för vindens långa fingrar att leka med.

När jag kom hem från jobbet i går kväll rapporterade maken att kapkrusbäret blåst omkull två gånger redan. Maken hade varit snäll och rest upp det en gång men eftersom vinden inte lagt sig än, och familjen var på väg att göra det, så överlät han med varm hand monstret i min vård.

Nu på morgonen har jag tagit hjälp av sonen att resa upp kapkrusbäret igen. Det blåser fortfarande men inte lika balit (västgötskt ord för "illa") och jag har försett plantan med massor av vatten.

Jag funderar på ett sätt att binda upp plantan mot väggen men jag vet inte om det är mödan värt. Vädret kanske inte klarar av att mogna fram fler bär.

Medan kapkrusbäret fortfarande låg på backen passade jag på att plocka av några mogna bär som jag inte sett tidigare.
Inget ont som inte har något gott med sig!

Och borde jag inte binda upp plantan i alla fall?

Återuppstånden, inte på tredje dagen men för andra gången. 

1 kommentar:

  1. Vilken gigantisk planta! Har du toppat den tidigare för att få den så väl förgrenad?

    SvaraRadera