tisdag 30 augusti 2016

Vad som gör mig glad just nu

Just nu gläder jag mig över...
...alla vackra blommor som rosenskärorna bjuder på...
...och att även knopparna är så vackra.
Jag gläds över att jag blivit vän med grönkålen. Nu gillar jag mina gröna drinkar och är ganska stolt över att kålen växer, en aning naggad av larver och sniglar, men ändå ståtlig...
...och snygg!
Rabarbern växer också och visar upp nya knoppar. I våras tippade jag svarta hinkar över alla tre plantorna och drev upp så kallade glasrabarber. Därför har jag varit extra generös med gödningen. Nu är det dock färdigskördat för i år.
Skörden av tomater har bara börjat. Även om jag förstår att alla gröna tomater inte kommer hinna mogna innan frosten slår till, är jag glad över dem jag får äta. Och så är det ju så vackert med långa klasar i olika färg.
Jag är väldigt glad i mina två vita Mårbackapelargoner som troget blommat ända sen mars. Just nu är det nästan mer blommor än blad och jag fortsätter att göda dem med guldvatten för att förlänga blomningen ett tag till.
Det ser ut som gladioluslökarna kommer hinna blomma också. I fjol fick de flytta in i uterummet innan de började blomma och det blev bara två stänglar som blommade. Lökarna övervintrade frostfritt och planterades ut i krukor i juli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar