söndag 14 augusti 2016

Prioriteringar

Det är svårt att odla lagom.
Att hålla igen.
Att planera.
Att prioritera.

När det är vår och hela odlingssäsongen ligger framför mig så tror jag nästan alltid för mycket om min förmåga och tid, min ork och entusiasm. Eller, ja, entusiasmen är det nog sällan brist på, men tid och ork tar slut fortare än jag anar när jag står så där vårivrig med fröpåsarna i ena handen och ett kollegieblock med en skiss över trädgården i den andra.Jag sår för mycket.
Så enkelt är det.
Och sedan blir jag besviken och arg på mig själv när jag inte hinner ta hand om alla spirande plantor på bästa sätt eller prioriterar bort omplantering till förmån för någon av mina andra hobbys.

För så är det.
Odlandet är min hobby, mitt fritidsintresse.
Som heltidsarbetande med man, hus och barn och en hel drös andra tidskrävande intressen kan jag inte låta trädgården bli mer än ett fritidsintresse. Något jag gör för att det får mig att må bra, för att det är roligt och helt enkelt... intressant.

När jag lyckas kombinera mina för högt ställda förväntningar med en väldigt förlåtande och överseende inställning till mina prioriteringar - då kan jag känna mig nöjd med odlingsresultatet, oavsett hur det ser ut.

Nu går jag ut och hivar vårens andra sådd av paprika i komposten. Jag är inte ledsen över de sex plantor som blev bortprioriterade utan gläds åt de tre som överlevde från första sådden.
Bortprioriterade paprikaplantor.
Prioriterad paprikaplanta i blom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar