måndag 1 augusti 2016

Påväg...

Så här är jag, mellansystern! Italiensystern. Den med minst gròna fingrar men med en stor kärlek till naturen, nyfikenhet, upptäckarlust och fòrmåga att se det stora i det lilla. Jag är mycket glad òver att ha fått växa upp på landet, i en vacker och fridfull miljò, nära djur och natur. Alla upplevelser i skog och mark, i trädgàrden, på hästryggen, i lantbruket, med hòskòrd och att mata kalvar liksom alla hussysslor med en mamma som är mästare på att baka kakor och tårtor har verkligen berikat mitt liv och färgat vem jag är idag. Bòcker, språk och musik är tre andra viktiga komponenter som fått stort utrymme sen jag var liten och fòljt med mig in i arbetslivet.

Jag bor nu i norra Italien sen 14 år tillbaka och har fått mycket nytt att lägga i bagaget. Ny kultur, nytt språk, nya vyer och mòten med människor. Jag är gift med en italiensk man, undervisar i engelska genom musik, har två barn som går i italiensk skola och trivs bra med mitt liv som utlandssvensk. Min svenska bakgrund, familj och identitet är dock viktig fòr mig, jag har alltid pratat svenska med barnen och två gånger om året åker vi hem fòr att tanka svenska, umgås med familj och vänner och andas svensk lantluft.

I Italien bor vi fòr närvarande i en lägenhet med en liten trädgård i ett mindre samhälle omgivet av fält och skog och med både sjò och berg nära. Vår trädgård är välstrukturerad, fin men enkel så att den är praktisk och lätt att skòta. Jag skulle gärna odla mer men eftersom jag är borta en lång period på sommaren hinner jag inte njuta mycket av det ätbara, fòrutom òrterna som varar i princip hela året. Min längtan är en stòrre trädgård med plats fòr vår- och hòstblommor, fruktträd och många mysiga hòrnor att inreda som gròna rum. Mina systrar inspirerar mig med sina trädgårdstankar och har så sakteliga bòrjat få mig att dròmma om att måla i fler nyanser av Grònt...
Jag är påväg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar