onsdag 24 augusti 2016

Lunchfynd

Varje onsdag och lördag är det torghandel i Lidköping. I dag passade jag på att leta efter något snyggt till den största blåa krukan vid entrén. Jag hittade en fin Hebe för bara 90 kr hos de där härliga killarna som jag helst handlar hos.

På väg därifrån gick jag förbi en uteservering och fick syn på läckert vulgiga fröställningar av klockranka. Jag nallade med mig några stycken och hoppas att jag inte knep dem i ett allt för tidigt skede. Planteringarna var på väg därifrån så jag vågade inte vänta tills de var lagom mogna.

Mina favorittorghandlare säljer lite alla möjliga växter. Både snittblommor, sommarplanteringar, perenner, buskar och ätbart och alltid till trevliga priser. Men de vet inte särskilt mycket om vad de säljer. För några veckor sedan var jag där och fick syn på något som skulle kunna vara revsuga. Jag var dock lite osäker och frågade om jag hade rätt. Ingen av försäljarna visste dock vad det var så jag fegade ur och vågade inte genomföra köpet. Några dagar senare hade jag googlat till mig tillräckligt med kunskap för att köpa de eftertraktade plantorna. Jag passade på att informera killarna om att det var revsuga som stod på deras hyllor och lärde dem också att det varken uttalas "rôvsuga" eller "rävsuga".
När jag kom dit i dag såg jag att de textat REVSUGA med versaler på försäljningsdisken.

Hebe ska vara städsegrön (grön året om) och tål ner till tre minusgrader. Den kan övervintras i frostfritt utrymme. Hebe passar både att plantera ut och att ha i kruka. Det är viktigt att inte glömma bort vattningen och den gillar att få några doser gödning under sommarsäsongen. Den ska trivas både i skugga och sol och allt däremellan. För mig är det en helt ny bekantskap.
Klockrankans fröställningar är svulligt ekivoka och lockande att plocka med sig. Stor risk finns att jag tagit den här för tidigt, men det är bara vänta och se om den vill lämna ifrån sig frön när den torkat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar