måndag 8 augusti 2016

Grönkålssmoothie

Varje år är jag sugen på att pröva odla något nytt!

Efter att ha smakat på lillasyster Hannas grönkålschips på julafton (faktiskt var det näst efter voulevant, köttbullar och Jansson det godaste på julbordet) så bestämde jag mig för att grönkål skulle bli sommarens test.
 
Jag sådde ett tiotal frön ganska tidigt på säsongen. Jag lät dem stå ute i en plastback med ventilationshål tillsammans med andra tidiga sådder. Alla frön tog sig och efter att tag krukade jag om dem och flyttade över dem från skuggan på östsidan av huset, till miniväxthuset på västsidan. När jag kom hem från jobbet dagen därpå hittade jag dem döda. En snabb läsning på nätet informerade om att grönkål avskyr värme.
 
Eftersom hoppet är det sista som överger odlarsjälen så flyttade jag de döda plantorna till ett skuggigare ställe under en tyllgardin. De fick stå kvar i sina krukor i en pallkrage tillsammans med nyplanterade jordgubbar och ett dussin gul lök.
 
Sen dess har det inte hänt så mycket. Med mig. Grönkålen har dock växt som hejsan i relativt skydd under gardinen (det är bara åkersniglarna som tagit några rejäla tuggor av de nedersta bladen) men jag har inte orkat plantera ut krukorna till den egna pallkragen som faktiskt står bredvid och bara längtar efter att fyllas av grönkål.
 
Jag har läst mig till att i september bör den värsta faran för kålmal, kålfjärilar, kålflugor och alla andra flygfän som är ute efter kål, vara över. Men för en vecka sedan tyckte kålen det var nog med instängdheten och lyfte på eget bevåg undan sitt tyllskydd.
Och nu är det hög tid för mig att börja knapra kål om jag inte ska få äta enbart grönkålschips på nästa julbord.
 
Vad kan man då göra med en till synes aldrig sinande källa grönkål? Ja, den är inte sådär jättegod i sallad och jag har inte ens tvingat övriga familjen att smaka på den än (eftersom jag själv inte tycker att det är gott).
En av mina kollegor brukar göra gröna drinkar av grönkål, apelsin och ingefära och det har jag provat i kväll.
 
Här kommer receptet om du vill prova själv:
 
1. Tag tre blad från några av dina stora, odödliga plantor.
2. Skölj bort snigelspår och gröna små kållarver som hunnit etablera sig trots att det bara var en vecka sedan du tog av den skyddande duken från odlingen helt och hållet.
3. Bryt kålen i mindre bitar och lägg ner dem i en mixer.
4. Titta ner i mixern och upptäck att du missat en grön larv på den översta lilla bladbiten. (Detta steg kan uteslutas för den som odlat helt under skyddsduk eller som är en väldigt noggrann sköljare.)
5. Fundera på om du borde ta upp alla blad igen och leta efter fler larver. (Detta steg kan också uteslutas om du ändå hoppade över steg 4.)
6. Skala en apelsin och lägg ner den i mixern.
7. Hacka valfri mängd ingefära och lägg ner hacket i mixern.
8. Starta mixern.
9. Upptäck att det är stört omöjligt att få blad och apelsin att vilja blanda sig med varann och dra dig till minnes att kollegan nog nämnt någonting om vatten också. (Detta steg kan uteslutas av den som läser hela detta recept innan hen börjar göra grönkålssmoothie.) (Förresten kan hela receptet uteslutas för den som läser hela inlägget till slutet.)
10. Häll en skvätt vatten i mixern och kör den tills allt blandats ordentligt.
11. Lyft på locket och låt en våg av illgrön klorofylldoft fylla dina bihålor.
12. Häll upp drycken i en flaska och ta med den till jobbet.
 
Glöm nu inte att avge små njutningsfulla ljud av vällust såsom "mmmm" och "aaaah" när du dricker din gröna drink, för att kamouflera att det här var något av det läskigaste du druckit.
Nästan lika hemskt som resultatet av den misslyckade blåklintssaften.
Men det, det är ett helt annat inlägg!
På det välmatade julbordet lockar salta grönkålschips.
Vill du göra egen grönkålssmoothie - börja med att lägga några blad grönkål i en mixer.
Fyll på med en apelsin och lagom mängd färsk ingefära.
Med lite vatten också, får du en klorofyllstinn dryck att "njuta av" i små klunkar.

Uppdatering:
Naturligtvis provade jag att modifiera receptet en aning nästa dag. Med två blad grönkål, mer ingefära och juice i stället för vatten fick jag en riktigt god dryck som jag gladeligen klunkade i mig som förmiddagsfika på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar