tisdag 23 augusti 2016

Dr. Ruppel

Säg hej till vår nya klematis!
 
Dr Ruppel är vår första, och än så länge enda klematis.
Jag är klematisnovis och vet nästan ingenting om dessa vackra blommor. Mer än att de vill ha en näve benmjöl i planteringsgropen, och sen en ny näve varje vår.
 
Jag har också lärt mig att plantorna helst ska sättas 10 cm djupare än de stått i köpekrukan för att överleva vintern bättre. Och ska de klättra på något så är det finurligt om man lutar växten mot klätterstödet vid planteringen. Så smart var inte jag när jag planterade Dr. Ruppel i början av juni. Det var min perenntokiga minstasyster som påpekade detta vid ett besök. Men då orkade jag inte gräva upp och sätta om den.
 
Beskärningen av klematis är passande nog en riktigt djungel. Lianerna ska beskäras vid olika tid och på olika sätt beroende på vilken grupp de tillhör, och det finns undantag från grupptillhörigheterna och grupperna ser olika ut beroende på vem man frågar. Jag har googlat mig fram till vad som gäller Dr. Ruppel och upptäckt att jag gjort fel redan från början. Förhoppningsvis är vår klematis en förlåtande typ, men det visar sig nog först nästa år.
Har du en klematis och funderar på när den bör beskäras hittar du någorlunda lättfattlig information här.
 
Klematis vill helst stå med huvudet i solen och fötterna i skuggan. Jag har satt vår på norrsidan av huset så den får bara sol morgon och kväll. Som fotskugga har jag grävt ner en kruka hasselört som fyndades vid en Öppna Trädgårdar-runda i mitten av juli. Senare i höst ska jag också komplettera med lite Skälvumsk taklök.
 
Jag blev positivt överraskad när jag kom hem från semestern och fick se att nyförvärvet faktiskt blommade. Det var över förväntan. Däremot hade jag förväntat mej en tvåfärgad blomma med rosa och vitt. Men ganska ofta tycker jag naturen, även den trädgårdstuktade, gör lite som den vill.
Och kanske var det bara en protest mot att jag inte planteringsbeskurit plantan så som jag borde.
 
Nu återstår bara den stora frågan:
Heter det klématis eller klemátis?
 
Dr. Ruppels första blommor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar