lördag 6 augusti 2016

Dags att flytta perenner

Nu har jag gått hela sommaren och väntat på att få flytta runt plantor. Ni vet, såna plantor som blev mycket större än man tänkt sig, eller som borde bo någon annanstans i bättre sällskap. Början av augusti är egentligen lite tidigt, kanske, för att flytta runt perenner men nu kan jag inte hålla mig längre!

Idag var det tre stäppsalvior som fick nytt hem i perennslänten. När vi flyttade in i vårt hus var det bara mossa i den där slänten. När det väl var dags att klippa gräset där gick man och slirade med gräsklipparn samtidigt som det kom ett och annat ont ord om just grässlänter. Vi fick helt enkelt hitta på nåt bättre med slänten, en del blev då perennrabatt.

Jorden i slänten består av sand. Jag skojar inte. Vi har grävt upp en del "jord" och denna har kunnat läggas direkt i barnens sandlåda. Billigt och bra. Men det kräver en del arbete med jorden för att växterna ska trivas. Jag jobbar på med halvt nedbruten kompost, brunnen hästgödsel och annan gödsel samt rosjord till rosor och klematis. Det växer hyfsat men jag skulle nog kunna vattna betydligt mer egentligen.

Dagens stäppsalvior får accompanjera de rosa höstfloxen från min mors trädgård i Västergötland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar