söndag 31 juli 2016

Yngst men med störst storhetsvansinne

När jag var liten var jag den som alltid var med pappa ute i jordbruket. "Stark som en 'björn'", sa min farbrorn Dan när jag som sexåring lastat av ett helt hölass själv. Somna i traktorn eller somna inne hos en nyfödd kalv var inga konstigheter. Däremot mötte min mamma vilda protester om jag var tvungen att stanna hemma med henne när pappa skulle på nån längre traktorfärd.

Skogen var också ett kul ställe där jag sprang fri som vinden. Lekte häst förstås, hoppade över gamla pinnar och slängde in en hand blåbär i förbifarten. Jo, det är allt olika vilken sorts uppväxt man haft i jämförelse med jämnåriga kompisar.

Det där med hästar hängde kvar länge. Hade egen ponny, senare egen häst och inte förrän andra barnet låg i min mage var det dags att börja fasa ut hästeran. Den finns dock kvar med en hästintresserad dotter och vänner som bjuder på ridturer. Men de där tre timmarna i stallet var ju så småningom tvungna att fyllas av annat.

Egentligen vet jag inte riktigt när min förälskelse i trädgården uppstod. För några år sen fick min man tjata på mig om att vattna krukväxterna. Jag tog livet av rätt många. Men som sagt, när hästlivet sinade och vi hade köpt en röd villa med en stor gräsmatta som var som ett tomt ark, då kom skaparlusten.

Jag gör saker och ting till hundratio procent. Ska det vara blommor ska det blomma överallt, tätt tätt. Ingen naken jord som dessutom kräver ogräsrensning.  Dessutom vill jag ju vara typ bäst på det jag gör. Efter att två år i följd gått på öppna trädgårdar är siktet att delta själv om ytterligare två år. De trädgårdar jag faller pladask för är fyllda till bredden av romantiska växter. Rosor, pioner och klematis här och var. Så det är vad jag jobbar på hemma hos mig. Eller just det, oss. Min man vill gärna vara med på ett hörn och har upptäckt att han är en hejare på att bygga. Pergola, portaler, paviljong och klätterstöd. Allt som går att bygga av reglar och armeringsnät. Jag är skitnöjd!

Odling förekommer också, i hemmabyggda, rödmålade odlingslådor. Tanken på potager lockar mig, en blandning av blommor och ätbart. Ekologiskt ska det förstås helst vara med hästskit, ogräs och gammalt kaninhö som gödning och täckmaterial. Med två tacksamma barn prövar vi lite olika grönsaker och undersöker vad som funkar hos just oss. Bärbuskar, smultron, jordgubbar och rabarber är andra praktiska inslag att släppa ut barnen till. Men ajaj på mammas blommor. Det vet både barn och vuxna vid det här laget.

Välkommen till min trädgård, som helst ska upplevas i verkligheten!

I min egen trädgård. Tänk, första gången jag odlar solrosor och de blev gigantiska!

Här är jag på Öppen trädgård i juli, i en fantastisk trädgård i Lidköing.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar